torsdag 21 juli 2011

Sexuella övergrepp, vems ansvar?

Många vänder sig till oss med frågor om relationer, sex eller annat. Mest möter vi de som utsatts för övergrepp i någon form, våldtäkt, övergrepp från barndomen, de som sålts av någon annan, sex som självskadebeteende och sälja sex. Även psykisk och fysisk misshandel.
Det finns de som behöver en stöd kontakt hos oss men även de som behöver ännu mer, en professionell terapeuft. Då blir det genast svårare för alla har inte den expertis som krävs. Samtidigt är det viktigt med förtroendet och bandet emellan två personer.
Där brister många gånger Sveriges kommuner. De litar på oss ideella som arbetar mycket med detta. De ger oss ett ansvar som vi inte kan bära. Visst har våra personer hos oss utbildning kring detta men ideella får ofta inga resurser, vi har ingen makt och ändå allt ansvar. Det är inte rättvist när man pratar om detta. Inte för någon, inte de utsatta och inte heller oss. Vi bollar ofta med liv och död och de som har det egentliga ansvaret vägrar ta det!
Meningen är att vi ska vara ett komplement till kommunen och landstinget, det är dags att de tar sitt ansvar och vi hjälper gärna till på vägen.
Det är de som har makten att agera och de som har pengarna. Vi hjälper gärna till men det är inte rätt att de utsatta ska få hjälp om och när vi kan. Det ska ALLTID finnas hjälp, kunnig hjälp, och det ska inte spela någon roll vart man bor.
Det är inte rätt att dessa "problem" ska finnas när någon söker projekt för det.
De sexuella övergreppen minskar inte direkt och ändå är det så få som jobbar med det, ÄNDRING!
Det hänger ofta på en skör tråd, mellan liv och död. Vi måste finnas där för dem, det måste vi bara!

Något vi på Novahuset inte "bara" gör som jag tycker är viktigt när man jobbar med dessa frågor. Det är att lyfta frågan i media, arbeta "förebyggande" och uppsökande. Vi kan inte bara sitta och vänta på att alla ska komma till oss, för det gör inte många. De vet kanske inte att vi finns, de vet inte vad de utsatts för och de vågar inte berätta för någon de inte mött.
När vi är ute i skolor och har värderingsövningar kring kärlek, gränser mm får vi alltid något mail efteråt från någon som varit med om något som inte känts ok eller har frågor kring något. Det kan handla om taffsningar, mobbning, spridna bilder, relationen till sina föräldrar eller sexuella övergrepp.
Även om vi är på nätet möter vi många som behöver prata av sig med någon. Då känns det skönt när man hos oss kan vara anonym och att vi har tystnadslöfte.
Vi har ett skolprojekt nu som rör unga sex och internet, detta kommer upphöra vid årsskiftet men vi kommer fortsätta med våra skolbesök ang samma ämnen.

Vi har lite på gång med 1000 möjligheter som är en jour som oxå vänder sig till tjejer och killar och vi känner att det är bra med samverkan. För de vi möter bor ju på olika håll i landet.
1000 möjligheter har också haft ett projekt kring detta ämne som aftonbladet gjorde reportage om. De har gjort ett handledarmaterial och frågor och övningar till elever.
Detta är ett jätte bra initiativ och detta bör lyftas mer. Att vi och de faktiskt jobbar utåt också, för att nå flera och påverka. För det gör inte många tyvärr.
Nu efter semestern kör vi våra kloka huvuden ihop och kör på nya projekt. Har mycket på gång och jag har tänkt en del i sommar.
Vi båda jourer har mycket gemensamt i våra kontakter och det känns skönt med några som vi kan fortsätta kämpa tillsammans med. För vi behöver fler, vi räcker inte till.
Nu kör vi!
Här hittar ni 1000 möjligheter


Idag njuter jag av solen, lugnet och vattnet de sista timmarna på Öland, sen bär det iväg en sista semestervecka till västkusten. Det blir mysigt. Jag har haft det så fint här...avkopplat och fri från det mörka. Jag har levt och andats som jag så länge önskat mig <3

Jag hoppas ni har en lugn sommar, jag vet att det är tufft för många av er! Jag vet att ni klarar mer än ni tror och jag tror på er! Ni kämpar så mycket och jag önskar ibland jag kunde trolla. Men jag vet att de små sakerna räknas också.....tillsammans klarar vi dem. Det är ni värda. Det kommer inte alltid kännas så här.....en dag i taget.

Styrkekramar på er alla fina värdefulla kämpar

2 kommentarer:

Aimy sa...

Är så beundrad av den styrka ni ger alla utsatta.
Tack för att ni finns!!
Kram
Therese

Paulina sa...

Tack Therese.
Du är unik och värdefull, glöm ej de
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se