torsdag 21 juli 2011

Att tillägga om ämnet....

Här skriver Aftonbladet sin blogg om unga som skadar sig med sex och säljer sex. Jag har lite att tillägga som är otroligt viktigt i ämnet. Läs oxå gärna vår debattartikel ang detta här .

Jag får mail från unga som inte identifierar sig med att ta kontakt med BRIS eller Rädda barnen (trots att de är bra). Och faller även här mellan stolarna. Även om man är barn till man är 18 vet jag själv att man på slutet in mot vuxenvärlden hellre vill vara vuxen och lämna "barnåren". (bloggens inriktning var kanske barn men många jag möter som är tex 2o är ju barn).

Många börjar sitt självskadande eller säljer sex efter övergrepp, det visar en hel del på. Men inte alla. Som jag skrev i inlägget innan finns många olika varför och hur.
Om någon hade frågat eller sett detta tidigare kanske de fått hjälp tidigare och livet hade inte tagit denna vändning.
Samtidigt är många med om övergrepp som mindre men pratar för första gången om detta när de är runt 18. Det har vi många ärenden kring.

I bloggen som skrevs var det många riktiga fall och det är viktigt för att folk ska få upp ögonen, våga se och våga agera. Det håller jag med om, men det blev för mycket tycker jag. O något jag saknade.....för nu blev det lite snaskigt med mest historier....var, vem har ansvaret för dessa unga? Vad vill politikerna? Vad kräver vi och vem gör vad? Vart finns hjälpen?
Samtidigt som det är mörkt så finns det lite hjälp (inte på långa vägar tillräckligt) men det skrevs det inte om tycker jag.
Det sista jag saknade var hoppet! Jag vet att det är en mörk djungel, jag vet att hjälpen är för dålig men den finns...och den kan rädda liv. Har fått två mail från två kontakter jag har.

"Men hallå det känns inte ok men RB och BRIS när man är 19???? Och jag tycker sexuella övergrepp i sig är ett ämne att ta upp, inte dela upp och bara fokusera på en grej. Det är ofta samma skuld o skam ändå jö. Har ju varit med om det mesta som du vet och så fort det är om sex tiger folk, de frågar inte....de gör inte ett skit. Förrens jag kom till er. Tack! Jag ser det lite hoppfullt nu iaf, att det finns eldsjälar som du. Sen hoppas jag känna hoppet på egen hand men nu finns ju ni som hjälper mig...."

" Jag läste bloggen du länkat om, den var bra och jag kände igen mig i mycket. Men vill ändå säga dig/er att ni har räddat mitt liv och jag hade velat berätta om er men inte min historia, den är min. Vill att ni ska veta iallefall att ni räddade mitt liv. Att det fanns hjälp i mitt helvete och att jag kunde komma igen. Tycker de borde skrivit mer om er så ni kan hjälpa även andra <3 "

Tack T och E!
Det är inte bara om man självskadar sig eller säljer sex vi bör fråga utan oxå om vad som hände innan. Vi måste se dessa barn tidigare. Det är alla övergrepp som är allvarliga. Lite det jag pratat om förut, vi kan inte jämföra.
Här skriver Nyamko Sabuni om sitt bidrag, här
Vad tycker ni om allt?

Jag kanske låter lite bitter o rörig men för att få någon ändring måste någon stå till svars, vi kan inte bara rabbla massa fall. De måste få hjälp, punkt. Och det måste bli bättring.

Kram på er alla som kämpar därute, ni är viktiga!
O ni behöver någon att prata med, kolla in www.novahuset.com

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se