lördag 16 juli 2011

Olika öden,olika orsaker

Detta med att sälja sex eller självskada sig med sex är något vi möter på Novahuset. Det är de som växt upp i "normala" familjer, se som varit mobbade eller växt upp i en dys funktionell familj på något sätt,
Orsaker kan vara att de vill göra sig illa, lindra sin ångest, är ömhetssökande eller på något sätt hamnar i detta pga olika tillfällen som till slut gör det omöjligt att ta sig ur.
Vanligt är att deras självkänsla är eller blir otroligt låg, många har även varit utsatta för sexuella övergrepp innan.
De hål i själen många beskriver är talande.....de fyller det med detta.
Det blir som ett missbruk för många, de vet inte hur de ska ta sig bort från det, det gör så ont och skadar dem men de behöver det ändå någonstans....
En del känner sig betydelsefulla, viktiga för en stund. Någon vill ha mig, någon behöver mig.....för vissa är det bra att någon ser dem.
Många jag mött har sagt "Det är det enda jag kan/duger till!.....om ens då.

Det är svårt att be om hjälp, att våga berätta detta för någon. Jag tackar er som delar med er av era känslor till mig/oss.
Även om det är svårt är det behövligt, man är inte stark ensam. Man behöver någon att dela det mörka med....ibland låta oss bära en en stund. Att ge all vår styrka och kraft till kan hjälpa en framåt. Jag vet själv och jag vet att det går. Jag har gått från becksvart till grått till ljust för att ibland pendla tillbaka till grått men hela tiden vetat att ljuset finns och jag kommer tillbaka. Det har jag även mött hos andra.

Det är också vårat ansvar som vuxna, som medmänniskor att se, våga se. Och att våga fråga.....inte bara en gång utan kanske fem....tio eller ännu mer.
De är så fyllda med skam och skuld så det är svårt att prata om detta, dock kan det vara förlösande. Det vet jag oxå.Vi måste oxå kunna ta svaret, lyssna och finnas kvar. Detta kräver kunskap men även ett stort engagemang.

För mig har det ingen betydelse för vart de kommer ifrån eller varit med om. Ni alla är otroligt viktiga och värdefulla som ni är. Glöm inte att just dig finns ingen annan av, du är unik!

Inom er alla finns ett litet hopp, jag önskar jag kunde ge er alla extra styrka att lyssna till hoppet.
Styrkekramar till er alla därute

3 kommentarer:

Trollgumman sa...

Hålet i själen som du skriver om, känner jag väl igen. Det svarta hålet som förtär, som får en att göra saker - vad som helst - bara inte denna svarta tomhet. Och har man som jag och många andra, varit utsatta för sexuella övergrepp är man full av skam och skuld. Och självförakt. Då blir det ofta så, att man fortsätter att göra sig själv illa på olika sätt: skära sig, sälja sin kropp, låta vem som helst utnyttja en på olika sätt... Då "bekräftar" man sin uselhet för sig själv.

Din kamp för alla dessa offer är oerhört värdefull. Själv skriver jag inlägg som handlar just om det för att dela med mig till andra som varit utsatta. För att visa att det går att ändra inställning till sig själv. Att det går att lära sig att älska sig själv. Att komma ifrån självhatet och destruktiviteten.

Anonym sa...

Hej bästa Paulina!

TACK för ert debattinlägg!!

Snart kickar vi igång vårt tema på tjejkraft, fram tills dess tipsar vi om er så fort vi får tillfälle. Hoppas att vi kan ses och prata mer en dag.

Varma hälsningar
Matilda på Tjejzonen
www.tjejkraft.se

Paulina sa...

Trollgumman, tack för dina ord.
Jag hoppas att du kan komma vidare på din väg, det är du värd!
Kram

Matilda, absolut måste vi ses snart och samverka mer. Det blir spännande med ert tema, jätte viktigt!
Vi hörs
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se