onsdag 2 mars 2011

Föreläsningsreflektioner

En stor del av barnen som är placerade på ungdomshem har prostituerat sig. Hela 12% av flickorna och 4% av pojkarna säger att de haft sex i utbyte mot pengar eller droger. Den yngsta började när han var åtta år. Läs mer här .

Vi föreläste igår och pratade just om att sälja sex, koppleri och människohandel. Vi vill öka kunskapen kring detta, lyfta frågan och visa att det händer här och nu. Att agera så de som utsatts får hjälp men även driva frågan kring gärningsmännen. Man fokuserar ofta på offren men utan efterfrågan hade problemet liksom inte funnits. Och vad gör vi med dessa förövare? Längre straff? Psykologhjälp? Rättspsyk?

Det är en svår fråga för varje fall är unikt. Självklart tycker jag att barn måste alltid skyddas, (likaså äldre offer.) Samhället har en viktig del i detta. Att ge dem trygghet och rättvisa.
Jag baxnar många gånger över domar som är på böter, några månader .....det är inte ok. Men vilket straff vill jag ge?
Ibland i sitt jobb blir man frustrerad, man vill bara att någon/några försvinner. Det är hemska övergrepp man får höra och som jag själv varit med om. Han fick 14 år, det är maxstraffet. Men kommer det straffet vara bra/ok/rätt? Blir han en ny människa nu? Det måste vara det viktigaste, att de inte bara sitter av ett straff och sedan börjar på ny kula.
Terapin ä ju självvald och de är ju oftast oskyldiga enligt sig själva så då ä de ju inte mottagliga för hjälp heller så vilken hjälp vore bäst? Fotboja?
Det vet inte jag.
Jag vet bara att hur hemsk en människa än är är den inte värd att ödsla sitt hat på. Men jag tror att det är viktigt att få känna och gå igenom de olika känslorna någon gång i sin bearbetning för att bli klar. Jag har genomlidit dem alla.
Detta är något för politiker, kriminalvård mfl att tänka ut....med lagar, straff och hjälp. Jag kan "bara" tycka:)

Något som också är viktigt att tänka på när jag jobbar med detta är att inte överföra mina känslor och tankar på de jag möter. Jag kan tycka en person är hemsk och inte borde få finnas men personen framför mig kanske då fortfarande älskar denna person trots att de skadat henne/honom. Det jag kan förmedla är att man är värd bättre, är värdefull och detta inte är ok.
Det är aldrig okej att göra någon illa. Och man har alltid rätt till sin kropp. Du bestämmer över den!

Mycket tankar idag....så blir en solig promenad nu för att lufta tankarna.
Förresten finns nu Novahuset som person, Nova huset, och som grupp Novahuset på facebook. Gå med:)

Kram på er fina

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se