tisdag 22 februari 2011

Varför våldtar man?

Något jag reagerar på är när man tycker sexdrift och våldtäkter hör samman. Och där ofta blandar in killar/män som några djur som inte kan behärska sig och måste få utlopp för sin drift. Helt sjukt anser jag.
Är då alla män tickande bomber?
Och gör det det hela mindre fruktansvärt? Något att skylla på.
Det finns en syn i samhället att män alltid vill och kvinnor får gud förbjude mig visa sig kåta. Gör de det får de skylla sig själva. Det finns många attityder som får mig att reagera. Man säger även ibland att "han var så full, han visste inte vad han gjorde", skjuter man inte bort ansvaret då? Likaså brukar det låta "hon borde inte druckit så mycket", där lägger man också ansvaret fel. På offret!
I alla dessa myter/attityder tar man också för givet att det alltid är män som våldtar kvinnor. Visst statistiken ser ut så men hbt personer då och det finns killar som våldtas? Alla är lika viktiga.
Mötte nyss en kille som våldtagits av flera andra killar. Inte för att de hade en tickande bomb utan för det var en cool grej....hallå????!!!!
Han skulle bara plockas, förnedrande och de skulle få makt och kontroll.

Jag tror att man våldtar pga synsätt, värderingar men mest makt och kontroll. Inte av en tickande sak mellan benen. De flesta män som finns och de jag känner är otroligt fina killar och män. De verkar kunna styra den tickande bomben, som isf ska finnas. Varför kan inte alla det?
Jag spränger den tickande bomben och orsaken för alltid och kommer aldrig se orsaken på det viset.

Visst vore det intresant och få veta mer om vad som ligger bakom dessa förövares sätt och handlingar. Men det finns inte mycket att hitta där. Dels för att de som döms anser sig själva oskyldiga och därför inte får vård i fängelset. De sitter bara av straffet. Det hjälper väl ingen? Varken offer, dem själva eller ev framtida offer. Men också dels för att många riktar in sig på offret, hur kan vi hjälpa, mer måste göras mm.
Visst det är underbart att vi hjälper de utsatta men vi måste också rikta in oss på problemet, de som våldtar. Hur kan vi förhindra/minska detta problem?

Att utsätta någon för detta kränkande övergrepp är för många livsavgörande och påverkar deras hela liv. Jag vet. Jag har lyckats komma vidare, se på det med nya ögon men det finns ju alltid där på något sätt. Samtidigt vet ag att många fastnar i detta hemska och kommer inte vidare...
Jag kan ännu känna förnedringen och kränkningen in i själen. Då tänker jag på tjejen i kopplerimålet där de inte ansåg att kränkningen var tillräckligt grov. De borde veta bättre.
Den tjejen hade det inte lätt innan och nu stämplar man henne ytterligare en gång i pannan.

Många tankar till henne och alla er andra därute. Ni som kämpar för dessa frågor eller själva är utsatta. Ni är värdefulla och så viktiga!
Ingen annan än du har rätt till din kropp, oavsett kön, etnicitet, religion eller sexuell läggning. Ni är för mig alla lika mycket värda!

Kram i solen
Paulina

3 kommentarer:

Nathalie sa...

Det är väldigt intressant att se vad som styr en våldtäktsman.
I boken "En riktigt våldtäktsman" får man en liten syn men det är den enda boken jag har hittat som tar upp detta.
Vi måste få mer fakta så vi kan lösa problemen.

Anonym sa...

Jag tror att det är en kombination mellan gener och uppfostran. Om folk har vissa gener så ökar chansen att de får någon störning, och om de får en uppfostran som är undermålig så kan de liksom bli empatilösa personer med ett dominansbehov.

Här är en intressant video, som inte handlar om våldtäktsmän, men som ger en viss insikt: http://www.youtube.com/watch?v=Vx8RxRn6dWU

/Sebastian

Paulina sa...

Tack Natalie o Sebastian för era kommentarer.
Jag tror oxå uppväxten gör mycket.
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se