lördag 19 februari 2011

Jag är förbannad, jag skäms och jag är oerhört berörd


Vi är många som skriver om detta nu. Och alla är vi lika upprörda. Jag är oerhört besviken....och har väldigt mycket känslor i omlopp just nu.

Hovrätten friar två män från våldtäkt mot barn och mildrar straffet för en koppleridömd i den uppmärksammade härvan kring en 14 årig förståndshandikappad flicka i Malmö. Från början var det tio män/killar som stod åtalade, vart blev de av?
Det är mycket mer än det som upprör.....hon anses inte blivit tillräckligt kränkt, hon får inget skadestånd, rätten ansåg att hon inte lämnat en spontan och sammanhållen berättelse.....and it´s going on....

Kan det sistnämnda ha något med hennes förståndshandikapp att göra? Eller att hon är så traumatiserad?
Det tycer jag låter rimligt.

Klarar inte domstolarna och Sverige att skydda våra barn? I tingsrätten dömdes fler, hur stor skillnad ska det vara i varje instans? Hovrätten var inte den heller enig i sina beslut.
Barn ska inte behöva höras i rätten och kränkningen anser jag att den är otroligt grov. Vad är det annars?

Jag blir berörd för dessa fall som kommer upp, blir berörd för jag möter detta i mitt arbete och absolut berörd för att jag varit där. Jag har utnyttjats, jag har sålts....jag har i min mening kränkts.
Jag vet hur svårt och jobbigt det är att sitta i förhör, sitta i rättsalen och vara i samhället efter domen. Att leva med minnen och tankar och aldrig riktigt bli fri. Man ska kunna kräva av samhället att de står upp för en, backar upp. Samhället måste ta ansvar!
Vakna, se på varje fall som unikt, se att detta händer i dagens Sverige. Vakna och gör något.
Det är inte okej att förmedla att det inte var så farligt, att omyndighetsförklara män genom att tro att de inte kan förstå och sätta sig in i andras situation. Herre Gud, de flesta män som finns är underbara, de förstår att detta inte är okej. De är inte de som ständigt är kåta och måste få utlopp för detta. Som vissa vill framhäva i sexualbrott. Välkommen 2011....

Det rör upp mycket inom mig, så kanske blev lite osammanhängande idag:)
Det gör också att jag vill kämpa ännu mer för förändring. För alla därute.
Nu tänker jag på vad nästa steg ska bli......återkommer om det.

Läs mer om detta
SVD här
SKR här
Caroline Engvall här

Härmed vill jag skicka mina tankar till denna flicka och alla med henne som finns därute, som utsatts för övergrepp.
NI ÄR VÄRDEFULLA!

Många styrkekramar Paulina
Novahuset

4 kommentarer:

Hans sa...

Jag har inte kunnat fokusera på något annat än denna skamliga dom sen jag hörde om den igår.

Men sådana här tillfällen kanske kan vändas till något positivt, t.ex. skärpning av lagarna.

Den här facebookgruppen kanske kan bli ett ställe för att organisera protesterna? http://www.facebook.com/home.php?sk=group_164590260260319

Mvh

Hans Ekbrand

kerstin sa...

jag blir fruktansvärd arg och besviken när jag läser ditt inlägg. Hur får det gå till så här? Inte konstigt att så många unga tjejer idag mår dåligt, skär sig mm. De blir inte trodda, de får inte den förstålese de behöver. Nej fy för den svenska lagstiftningen!!!!

Paulina sa...

Hans och Kerstin, tack för era åsikter och stöd i denna fråga.
Det finns mycket att arbeta med, absolut.
Vi kämpar vidare.

Hälsningar Paulina

Anna sa...

Blir så ARG!! finns inte ord!
GRRR!!
Stor kram!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se