måndag 7 januari 2013

Att vara någon

Ett nytt år och nya utmaningar. Ett arbete med mig själv och ett för andra. Båda e lika viktiga för mig.

Tänkte häromdagen på känslorna jag burit i kontakten med killar. Att vara någon, bli bekräftad och att duga till.
När jag var tonåring hade jag killar, var lagom populär och hade många vänner. Alla behöver vi bekräftelse och så även jag. Vet inte riktigt hur allt började, hur behovet blev större eller när de gick fel.
Och gjorde det de, gick de fel eller var jag bara en vanlig tonåring?

Jag vet att det gick fel efter övergreppen och efter min tid med honom. Jag tröstade mig med killar, med sex. Jag kände mig då viktig, sedd och speciell. Det var ju inte riktigt så, de använde mig lika mycket som jag dem.
De visste inte alltid något utan trodde jag ville och såg inte att det jag sökte var kärlek och att vara någon.
Det gav mig även något, inte bara dåliga saker. Utan det gav mig en fri plats, en frizon. Att våga spela ut, våga ha sex som jag ville. För jag bar fortfarande en sån stor skamkänsla, att jag inte fick ha bra sex eller njuta. Inte efter alla övergrepp, inte om de var hemska nog.
Jag skämndes och förminskade det som hänt. Jag skämdes över lust, skämdes över det som hänt och mig själv.
Jag flydde.....jag drack lite, fick svårt att säga nej, töjde på gränserna, messade, träffade killar. Allt för att stilla ett bekräftelsebehov som var både på gott och ont.
Det gav mig en chans att njuta men främst var det något jag mådde dåligt av efter. Jag utnyttjade mig själv för att för en stund duga, vara värd något och vara bra på något. Vara den han skapade, vara den som bara var till för en sak.

Halva jag förstod att jag var värd mer men sex låg nära till hands efter alla övergrepp. Det gav även snabb bekräftelse, även om den var falsk. Det blev mig flyktväg.

Än idag försöker jag tänka efter och minnas för att inte hamna där igen. Vissa känslor sitter än kvar och jag vill ibland även idag fly. Jag kämpar och tänker mycket.
Det kan vara svårt att förstå men jag kan inte förklara det bättre. Jag kan dock känna känslan inom mig, att ena stunden känna nån lättnad eller lycka sedan känna mig helt tom och värdelös.

Jag önskar att fler ska få hjälp med liknande tankar och känslor i år, jag önskar fler söker och får hjälp. Jag vet hur viktigt det är. Att bara få vädra med någon är så värdefullt.
Att känna sig viktig oc lyssnad på, att duga till annat.

Ta hand om er och varandra.
Kämpa på, tillsammans klarar vi mycket

Kram på er

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du kunde ju i alla fall ha låtit de "upptagna" männen vara!!! Det hade gjort livet lite lättare för många.

Paulina sa...

Funderade en stund om jag skulle publicera denna men varför inte?

Jag vet att det en gång hänt att jag blivit kär i en man som var upptagen men vi blev kära och det blev detta.

Jag beklagar självklart att det sårat många men det var inte jag som var otrogen och skulle aldrig vara det.

Aldrig har jag jagat upptagna killar men när detta hände var det bara rätt och är än idag.

Jag har känt så mycket medlidande för de kvinnor som varit tillsammans med män som gått till andra, de som våldtog mig och även andra och tyvärr brukar en otrohet inte sluta med ett fel. Det finns otrogna män och kvinnor absolut men med detta vill jag bara punktera att de jag mött varit singlar förutom med en. Dumt av mig och honom absolut. Ångrar att det skedde som det gjorde men kan aldrig ångra att jag mötte den rätte

Anonym sa...

Det du varit med om Paulina sätter sina spår, sedan att andra utnyttjar situationen så är det deras fel. Och otrohet kan aldrig vara någon annans fel än den otrognes. Har säkert hänt fler gånger.
Glad över att du kommit ur detta, fortsätt ditt underbara jobb och ta hand om dig

Anonym sa...

Känner igen detta, att inte tro man är bättre än detta. Men det är vi båda. Glad att din resa är så gått som klar, min resa började nyss men du ger mig kraft
Kram

Anonym sa...

Älskade gumz, att du känt så men vet hur vanligt det är efter övergrepp. Tänk vilken resa du gjort och vart du är idag. Idag står du här och starkare än någonsin❤

Och vet att du aldrig gjort nåt för att såra någon. Och även om situationen inte var ultimat så var det kärlek alltid när ni sågs, det vet flera. Och är än idag. När den rätta dyker upp måste man grabba tag i den och det märks verkligen hur rätt ni är. Du om någon är värd detta. Du kommer göra honom till världens lyckligaste för resten av livet när er resa väl börjar.
Du är en underbar kvinna vän och mamma, så glad för din skull.
Den som väntar på nåt gott gumz Pok love u

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se