torsdag 10 maj 2012

Om våldtäkt på svt1 ikväll

I kväll medverkar Novahuset på SVT 1 kl 21 i Dokument inifrån. Det handlar om våldtäkt och fler av Novahusets samarbetspartners är med.

Det tar upp mycket kring attityder som ungdomar har i frågan och det är något vi jobbar mycket med på Novahuset. Vi möter många unga som blivit tvingade till sex på olika sätt över hela landet, både tjejer, killar och transpersoner.
De bär ofta stora skam och skuldkänslor och pratar sällan om det som hänt. Om jag inte gjort så, om jag inte druckit mm är vanliga tankar de brottas med. De flesta vi möter känner personen de utsatts av vilket ofta gör det ännu svårare att berätta. Man kanske känner något för personen, el hen är omtyckt och man tror inte någon ska tro en.

Sexuella övergrepp kan vara så mycket och vi möter de alla olika former, våldtäkt, övergrepp i gränslandet, sex som självskadebeteende, övergrepp online, koppleri, trafficking och att man på något sätt får ersättning för sex. Om vi vill ha ändring i frågorna måste vi arbeta förebyggande och informera och diskutera detta med barn och unga själva. Vi på Novahuset önskar även ett kunskapscenter.

Hos oss kan man vara anonym i mail och chattar, vilket många tycker är otroligt skönt. Gå in på vår hemsida för chattider (hemsidan är under ombyggnad) www.novahuset.com
Jag tycker även ni ska gå in på Facebook och gilla Novahusets sida där samt bli vän med oss där, Nova Huset. För att få ta del av info, debatter mm

Glöm inte att ni är värdefulla och ni har rätt till era kroppar, känslor och tankar!

Kram Paulina

4 kommentarer:

Tristessa sa...

Jag skulle vilja se programmet men tror inte att jag vågar.. Stort mod många besitter!!

Anonym sa...

Sitter just nu och tittar på dokumentären. Intressant att se då min synvinkel är som mamma, lärare och medmänniska.
Hemskt idag då allt läggs ut på nätet och man blir utsatt via mobiltelefoner, sms, filmas osv. Tjejen i filmen (och alla utsatta) mår ju så dåligt utan allt detta runt omkring. Hemska tanke att gå till skolan och möta förövarna! Dag efter dag.
Jag som arbetar som lärare skulle tycka det var bra om Novahuset kunde komma till skolan och föreläsa om detta. Jag ska undersöka den saken.
Jag har precis börjat läsa på din blogg och tänkte fortsätta med det.
Vänlig hälsning Marie

Paulina sa...

Tack vi kommer gärna Marie, det är så viktiga frågor.
Hör av dig!
Det var en väldigt bra dokumentär även om den kan vara jobbig.
Kram på er

Eviz sa...

Hade inte koll på att Novahuset skulle vara med så blev lite förvånad när du dök upp i rutan :).. Men den var väldigt bra!
Kram

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se